Az új évtized hajnalán nemcsak a Z generáció jelenik meg az utazók között, hanem olyan kihívásokkal is szembenézünk, mint a klímaváltozás, az overtourism, vagy a Brexit hatásai. A CNN készített egy listát azokról a trendekről, amelyek a 2020-as évet meghatározzák majd. Íme 10 trend a 15 pontos listáról.
Űrturizmus
Régóta szó van róla, de úgy tűnik, 2020 lesz az az év, amikor valóban elindul az űrturizmus. A Virgin Galactic 2019 nyarán bemutatta a Spaceport America fotóit, ahol az első űrturisták felkészülnek majd az utazásra. Az Amazon alapítója, Jeff Bezos is 2020-ra ígéri az első tesztrepüléseket, amelyeket Blue Origin nevű cége fog véghezvinni.
Meztelen vakáció
A fürdőruha viselése opcionálissá válik a nakáció (naked + vacation) térnyerésével. A túltechnologizált városi embereknek több szakértő szerint felszabadító, emberközeli élmény lehet a meztelen hegymászás, kempingezés, kenuzás, hajózás.
Londonban több olyan étterem nyílt már, ahol várják a pucér vendégeket, a műfaj egyik úttörőjének számító Bunyadi étterem pedig egy több százezer követővel rendelkező naturista blogerrel tervezi az újranyitást.
Vegán szállodák
Egyre többen választják a húsmentes étkezést, és a trend a jövőben is folytatódni fog. A Sainsbury 2019 nyarán azt jósolta, hogy 2025-re a britek 25 százaléka vegetáriánus vagy vegán lesz.
2018 nyarán megnyílt az Egyesült Királyság első vegán szállodája, a Saorsa 1875, ahol nemcsak az étterem növényi alapú, hanem semmiféle állati eredetű termék – gyapjú, selyem vagy toll – sincs az épületben.
Az Egyesült Királyság első vegán szállodájában nincs semmiféle állati eredetű termék – gyapjú, selyem vagy toll.
Az ősök felkutatása
Az MIT Technology Review adatai szerint 2019 elején már 26 millió ember készítette el a DNS-tesztjét, ami többek között azt is lehetővé tette, hogy útra keljenek, és felkeressék őseik lakhelyét. Szakértők szerint ezt 2020-ban meg is fogják tenni, erre utal legalábbis, hogy az Airbnb – miután megállapodást kötött a 23andMe nevű DNS-laborral – kifejezetten bátorítja ezt a fajta utazást.
A repülés szégyene
A svéd tinédzser környezetvédelmi aktivistának, Greta Thunbergnek is köszönhető, hogy terjed a flygskam (a repülés szégyene) mozgalom, azaz a környezetszennyezőnek számító repülés helyett egyre többen választják a vonatot.
Harminc százalékkal ugrott meg például a TGV azon utasainak száma, akik Párizsból valamelyik svájci városba utaznak. A KLM is tett lépéseket ebbe az irányba.
Spártai és nomád nyaralás
A digitális detox (méregtelenítés) és a minimalista stílus ötvözése jellemzi a spártai nyaralást. A turista a lehető legkevesebb csomagot viszi magával, sokszor csak egy váltás fehérneműt. Állítólag így találhatja meg a kapcsolatot saját magával és a környezetével.
Az előrejelzések szerint egyre népszerűbbé váló nomád nyaralás nem feltétlenül nélkülözi a luxust – ebben az esetben teherautók kísérik a túrázókat, és a személyzet ott rakja ki a párnákat, padokat, függőágyakat, ahol a csillagok alatt éjszakázni vágyó vendég kéri.
Lifestyle repülés
Az utasok számának növekedésével a repülés egyre nyomasztóbb élmény lesz, másrészt azonban azok számára, akik ezt megengedhetik maguknak, minden korábbinál nagyobb élményt is nyújthat.
A Virgin Atlantic, a Qatar Airways és az Emirates gépein az első osztályon már most is van bár, de néhány légitársaság ennél is többet akar nyújtani utasainak. A hosszútávú járatokon helyet alakítanak ki jógázásra, közösségi étkezésre, sőt az Airbus azt tervezi, hogy gyerekeknek is létrehoz játszórészt, vagy egy olyan területet, ahol emeletes ágyakban lehet pihenni. Ezeket modulszerűen építenék meg, és igény szerint tennék be a repülőgépbe.
Gasztronómiai élmény a reptéren
A repterek hamarosan a topgasztronómia helyszíneivé avanzsálnak, ami illeszkedik ahhoz a trendhez, hogy a hubok önmagukban úti céllá válnak. Az új pekingi reptéren például olyan wonton tésztaétterem működik, amit a Michelin-kalauz is ajánl, és a világ egyik legjobb repülőterének számító szingapúri Changi reptéren is egy sor igen magas minőséget kínáló étterem és kávézó működik.
A New York-i JFK reptéren lévő TWA-hotelben pedig egy francia sztárszakács, Jean-Georges Vongerichten főz.
Mint otthon
Az Airbnb térnyerése az egyik eleme ennek a trendnek, a másik pedig az, hogy a turisták igyekeznek minél inkább megismerni a helyiek életét. Erre reagálva egyre több szálloda rendezi be úgy a szobáit, hogy inkább lakásnak, mint szállodai szobának tűnjenek. Némelyek olyan messzire mennek, hogy még a hűtőt is a vendég kedvenc ételeivel töltik meg.
Jönnek az emeletes ágyak
A franciaágyak unalmasak, legalábbis azok szerint a szállodák szerint, amelyek családok vagy akár baráti társaságok számára emeletes ágyakat kínálnak. Ezek közé tartozik egyébként a Hilton új, Motto nevű márkája is.
Szerző: Vámos Éva
Forrás: turizmus.com