MSZÉSZ: velős előadások, baráti kézfogások

A házigazda szálloda igazgatója, Polgár András köszöntője után a házigazda város is röviden bemutatta eredményeit.

Bardócziné dr. Molnár Anita, Siófok alpolgármestere elmondta, hogy sikeresen szezonon vannak túl, bár a külföldi vendégek száma némileg csökkent, de ezt a beföldi forgalom növekedés ellensúlyozta.  2019 első nyolc hónapjában a kereskedelmi és magánszálláshelyek együttesen 956 ezer vendégéjszakát realizáltak, ami 1,5 %-os növekedést mutat az előző év hasonló időszakhoz képest. A szállodák 80-90%-os foglaltságot tudtak elérni a szezonban. A növekedést a sokáig kitartó jó időnek és a programok gazdaságának tudják be. A siófoki Tourinform-iroda idén másodszor hozta el a Magyar Marketing Szövetség fődíját – tette hozzá.

MTÜ: fontos a szakmával való közös munka

Könnyid László, a Magyar Turisztikai Ügynökség turizmusstratégiai vezérigazgató-helyettese köszöntőjében a magyar turizmus jelenlegi „aranykoráról” beszélt, ami a statisztikákban és az iparági beruházások számosságában is megmutatkozik. Magyarország turisztikai teljesítménye az elmúlt 3 évben meghaladta a régiós átlagot, hazánk és Budapest népszerűbb a világban, mint valaha – emelte ki.

Az országban jelenleg folyamatban lévő szállodafejlesztések mennyisége pedig még az 1980-as évek végén elindult szállodafejlesztési lázat is felülmúlják.

A legutóbbi turizmus szatellit számla alapján az ágazat GDP-hez való hozzájárulása meghaladja a 10%-ot, az MTÜ szerint azonban ennél bizonyosan magasabb lehet a tényleges érték, becslésük szerint 2019 végére elérheti a 13%-ot.

Könnyid László a siker érdekében nagyon fontosnak nevezte a szakmai szervezetekkel való együtt gondolkodást és közös munkát, elhangzott, hogy az MSZÉSZ-szel most szinte napi kapcsolatot tart fent a turizmusirányítás, minden fontos szakmai kérdésben egyeztetnek.

A kormány többféle módon is támogatja a turizmus-vendéglátás ágazatot, amely több mint 400 ezer embernek ad munkát. Emlékeztetett rá, hogy a szálláshelyi áfa 2020. január 1-től 18%-ról 5%-ra csökken, amelyhez a vendéglátás áfájának csökkentéséhez hasonlóan hozzájön még a 4%-os turizmusfejlesztési hozzájárulási adó. Az adóterhek csökkentésének köszönhetően a szálláshelyeknél maradó pénzből lesz forrásbérfejlesztésre és a munkaerő megtartására, ami jelenleg az ágazat legégetőbb gondja. Nemkevés pénzről van szó, az áfacsökkentés nyomán 23 milliárd forint marad az ágazatban –mondta el szerkesztőségünk kérdésére az előadás után. Nem kevés pénzről van szó, az áfacsökkentés nyomán 23 milliárd forint marad az ágazatban– mondta el szerkesztőségünk kérdésére az előadás után.

Beszélt az idei év legnagyobb projektjéről, a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) bevezetéséről is. is. A rendszerhez hamarosan már minden hazai szálláshely csatlakozik, miközben csaknem a teljes hazai szállodai szektorból zavartalan az adatszolgáltatás.

A következő lépcső már a digitálisan beérkező statisztikai forgalmi adatokra alapozott különböző elemzések megjelentetése lesz, a folyamat végén pedig az egyes szállodák mérhetik majd saját teljesítményüket az adott régió piacán. Mindez egy hatékony, digitális vállalatirányítási rendszernek feleltethető meg, a szektor digitalizációja pedig hozzájárul a turizmus versenyképességének növeléséhez – tette hozzá.

Elnöki szavak

Flesch Tamás elnök évösszefoglaló prezentációjában elmondta, mi minden áll az idei évben a szállodaipar és az MSZÉSZ mögött, a lista hosszú és figyelemre méltó.

Minden évben nem lehet világcsúcsot futni – vezette be a statisztikai adatokat ismertető rövid beszámolóját, kiemelve, hogy mind a foglaltságban, mind a vendégéjszakaszámban sikerült idén tartani a tavalyi magas bázist, sőt az átlagár és a RevPAR ennek ellenére nagy mértékben emelkedni tudott. A küldőországok sorrendjében nincs változás, ám főleg vidéken megfigyelhető, hogy a hagyományos piacaink, mint a német, az osztrák vagy az olasz stagnálnak, ellenben a cseh, román, ukrán, szlovák és a koreai vendégek száma jelentősen nőtt.

A lobbitémák között említette a budapesti idegenforgalmi adórendszer egységesítését és a rövidtávú lakáskiadási piac szabályozását, amelyben első lépésként az NTAK bevezetése is talán konszolidációt hoz 2020-ban.

Az elnök a szövetség új együttműködéseiről is beszélt, ilyen például a Deloitte-val való közös munka adó- és jogi ügyekben, illetve a Családbarát Ország Nonprofit Kft.-vel való együtt gondolkodás.

Szerencsére az „ami megvalósul” mottójú lista is tartalmaz fontos elemeket: januártól életbe lép az 5+4%-os szálláshelyi áfa, és 2020-tól újra két féléves lesz a szakmai gyakorlat turizmus-vendéglátás szakon.

Nagy érdeklődés mellett indította el a szövetség a Termékinnovációs pályázatot a társult tagok körében, a 11 pályázat közül 4 jutott be a döntőbe, közülük a résztvevők titkos szavazással választották ki közgyűlésen a nyertest,

a digitális recepciót ötletét megvalósító OMIKRON Informatikai Kft.-t. Döntőbe jutott még a Hotel Interactive Kft., a Rational és a HotelHood.

Az aktualitások között említette Flesch Tamás a főként Budapestre koncentrálódó szállodaipari boomot: idén 1000, a következő 2-3 évben pedig összesen körülbelül 5000 szobával gyarapodik a szállodai kínálat.

Kiemelte azt a séfeknek indított műhelymunkát is, amely az Unileverrel közösen valósult meg, 5 helyszínen, 150 résztvevővel. Az országos oktatási roadshow szintén népszerű volt, 9 helyszínen 260 fő vett rajta részt. A Családbarát Védjegy bejegyzés alatt áll, és nemrég átadták a 100. panzióminősítést is Sopronban.

A szövetségnek jelenleg 444 szálloda, 38 étterem, 17 oktatási intézmény és 127 társult tag a tagja.

Magyar bor és ikonikus hazai ételek

Szabó Áron, a Magyar Turisztikai Ügynökség szálláshelyekért és vendéglátásért felelős igazgatója a Magyar Bor – Személyesen kampány koncepcióját és megvalósulását mutatta be, majd Hamvas Zoltán alelnök ismertette a szintén nagyon kreatív és vonzó gasztronómiai kampányt, amely Magyarország 10 ikonikus ételét hivatott bemutatni és népszerűsíteni a hozzá társított magyar borokkal kísérve.

Érdekességképpen a 10 étel: kacsamáj, körözött, gulyásleves, halászlé, csirkepaprikás, töltött káposzta, szarvasgerinc vadasan, tojásos nokedli, somlói galuska, dobostorta.

Digitalizáció minden mennyiségben

A közgyűlés „főnapja” sem múlhatott el a mostanában az egyik legforróbb témának számító digitalizáció nélkül, amely az első napnak is kiemelt témája volt.

Rasztovics Dávid, a Digitális Turizmus Zrt. vezérigazgatója mutatta be a nemzetközi trendeket, izgalmas számokkal, történeti áttekintéssel és érdekes összefüggésekkel színesítve.

Ezt követően Német Péter, a pécsi Fogyasztói Magatartáskutató Központ munkatársa mutatta be a rendkívül érdekes, user experience mérésére kidolgozott eye-tracking módszert. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 10-30 fős csapat bevonásával, mobil vagy stabil szemkamerával nyomon tudják követni mire figyel, hova néz a vendég. A módszerrel rengeteg információ kinyerhető a fogyasztók magatartásáról, érdeklődéséről – legyen szó akár például a szállodán belüli közlekedésről, tájékozódásról, vagy egy weboldalon történő mozgásról, viselkedésről.

A délután folyamán többek között ismertették az MTÜ Horwath Consultinggal közös felmérésének izgalmas összefüggéseit a rövidtávú lakáskiadás piacáról.

Gál Pál Zoltán, a VIMOSZ elnöke pedig az Utazás kiállítás ideje alatt, a Hungexpo területén megvalósuló Turisztikai Állásbörze részleteiről beszélt. A kezdeményezést a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány, a Turizmus Kft. és a Hungexpo közösen hívja életre.

Kovács Balázs, a GD Consulting ügyvezetője izgalmas marketing tematikájú előadást tartott osztrák példákat bemutatva, rengeteg tanulságot és innovatív ötletet felvillantva.

Szerző: Németh Andrea

Forrás: turizmus.com