Helyzetértékelés Covid után

Egy vezető légitársaság magyarországi ügyvezetője olyan prognózist adott, miszerint az európai (ezen belül a magyar) utazások szintje 2026-27-ben fog legkorábban visszatérni a 2019-es csúcsév szintjére.

Ma már látjuk, gyorsabb (volt) az újraépülés, ráadásul Magyarország, Budapest felülteljesített. Ennek okait akkor érthetjük meg, ha röviden visszatekintünk az elmúlt évtizedekre, különösképpen a 2010 utáni esztendőkre. 

Ha a szállodai foglaltságot vizsgáljuk, beszédes számokat látunk. Budapesten 1988-ban 68% volt a szállodai átlagfoglaltság. ‘90 után ez lecsökkent, és 60% körül, főleg az alatt volt egészen 2010-ig. Sokat beszélt a szakma Prága sikeréről akkoriban: ők előztek, mi lemaradtunk. Ezekben az években a corporate piac tartotta életben a szállodákat. 2010 után beindult a töretlen növekedés és ‘19-ben már 80% volt az átlagfoglaltság. Sem az árak egyidejű emelkedése, sem az Airbnb húszezer szobás kapacitásának kiépülése nem zavarta a 20 pontos szintlépést.

Mi volt a siker oka?
Úgy működött a növekedést elősegítő hajtóerő, mint egy hibridautó. A „benzinmotort” a kormányzati erőfeszítések széles köre jelentette. Ide tartozott a közterületek és az épületállomány megújítása (Parlament és Kossuth tér, Várkert Bazár), az attrakciók vonzóvá és felhasználóbaráttá tétele (Fürdők, Szépművészeti Múzeum), a biztonság megteremtése és megtartása. Ezt egészítette ki a filmipar felfuttatása és a kedvező gazdasági és szabályozói környezet. Ezekre épült rá a „villanymotor” a vállalkozói erőfeszítés formájában: a gasztronómia világában végbement forradalmi változás, a romkocsmáktól és streetfood-tól a Michelin-csillagos éttermekig. Ide tartozik a teljes utazási ipar fejlődése a szállodákkal, irodákkal, egyéb szolgáltatókkal. A lendületbe jött keresletet tovább erősítette a disztribúció és a fapadosok térnyerése.

A párhuzamos erőfeszítések magasabb szintre emelték a desztináció értékét: Budapest vonzóbbá vált.

A Covid utáni felépülés is nagyon erőteljes volt. Az elhalasztott kereslet elemi erővel ömlött rá a piacra és a budapesti szállodai nettó bevételek szintje már tavaly nyáron átlépte a 2019 évit. Azóta gyorsul a növekedés és nyílik az olló a korábbi csúcsévhez képest. Közben a fent említett, évtizedes növekedést kiváltó területeken tapasztalható fejlődés is töretlen. A Magyar Zene Háza, a Néprajzi Múzeum, a megújult Operaház már az igényes, kultúrára fogékony turistát célozzák. Jó okunk van bízni benne, hogy megvalósul, ami egy Aranynapdíj-átadón hangzott el néhány éve: bevesszük Bécset. Ha így lesz, márpedig így lesz, izgalmas és örömteli folyamatnak lehetünk tanúi.